Company

social distancing

Als er één ding is dat we de afgelopen anderhalf jaar allemaal aan den lijve hebben ervaren, is dat we als mensen gezelschapsdieren zijn. Het blijkt maar wat moeilijk voor ons om anderhalve meter afstand aan te houden als je met iemand in gesprek bent. Of om geen handen te mogen schudden bij een eerste kennismaking. Om langdurig alleen maar via beeldschermen contact te onderhouden met collega’s, klanten en andere relaties. De behoefte aan gezelschap, aan samen zijn, zit diep in onze aard ingebakken. We zijn niet gemaakt om alleen te zijn. We hebben elkaar nodig, op een heel basaal niveau. Maar ook op andere manieren hebben we elkaar nodig. Een collega die een concept-rapport even doorneemt op leesbaarheid. Een klant die waardevolle feedback geeft. Een toevallige ontmoeting die je op een ander spoor zet.

We hebben elkaar nodig, op een heel basaal niveau

Ik heb de indruk dat juist de ‘social distancing’ van de afgelopen anderhalf jaar veel op scherp heeft gezet in onze samenleving. Als mensen niet meer uit hun eigen bubbel komen krijgen extreme ideeën sneller vat, en drijven mensen uit elkaar. Zou het toeval zijn dat we juist nu een recordaantal van maar liefst 18 fracties in de Tweede Kamer hebben, waarvan er vier afsplitsingen van andere partijen zijn? En hadden we ooit eerder vier éénmansfracties in de Tweede Kamer? Trouwens, ook het aantal eenmanszaken was nog nooit zo hoog als nu: 13% van alle werkenden verdient nu een inkomen als zzp’er.

Toen ik startte als ondernemer, inmiddels alweer ruim zeven jaar geleden, was dat ook in de vorm van een eenmanszaak. In dit woord lijkt het te draaien om “één man”. Toch is het nooit mijn idee geweest om letterlijk in mijn eentje te ondernemen. (Het zou ook wel een beetje vreemd zijn als ik zou denken dat ik alles alleen kan, terwijl ik klanten juist help om samenwerkingen te smeden). Van meet af aan was het mijn visie om samenwerking te zoeken met anderen. En dat heb ik ook gedaan. Om klanten te helpen innoveren heb ik de hulp ingeroepen van subsidie-adviseurs, deskundigen op het gebied van specifieke regelgeving, specialisten op het gebied van communicatie en lobby, experts met diepgaande kennis van specifieke wetenschapsgebieden, en van studenten die ondersteuning boden in drukke tijden. Ik heb die samenwerkingen altijd zeer gewaardeerd.

Het is nooit mijn idee geweest om in mijn eentje te ondernemen

Daarom ben ik ook heel blij met twee ontwikkelingen die uitgerekend dit jaar werkelijkheid zijn geworden. Eén is dat ik een partnerschap ben aangegaan met een compagnon. Voor degenen die het gemist hebben: sinds 1 april is Stefan van der Heijden aangesloten bij Innova Connect als associate partner. Samen houden we elkaar scherp en samen weten en kunnen we meer.

De tweede ontwikkeling is dat Innova Connect sinds 1 november gevestigd is op de Wageningse campus. Hier zitten we midden tussen de ambitieuze startups, innoverende bedrijven en excellente onderzoekers. In dit ecosysteem voelen we ons als een vis in het water. Het hier fysiek aanwezige netwerk helpt ons om onze klanten beter te bedienen.

Heeft u er ooit over nagedacht waarom het Engelse woord ‘company’ zowel ‘gezelschap’ als ‘bedrijf’ betekent?

Clemens Stolk